Jak zařídit domácí pracovnu

Práce z domova je stále vzrůstajícím fenoménem posledních let. Stále více lidí si ve svém bytě zařizuje pracovní koutek nebo rovnou domácí pracovnu. Často se však nevyhnou celé řadě chyb, které později narušují efektivitu jejich práce.

Vhodné umístění domácí pracovny je základem pro vytvoření příjemného a ničím nerušeného pracovního prostředí. Zvláště v časovém presu může pozornost člověka od zadaného úkolu odvést i zdánlivá maličkost; například spláchnutí toalety nebo pohled do čerstvě ustlané postele. Domácí pracovna by proto neměla být blízko toalety, koupelny či balkónu vedoucího do rušné ulice. Umístění pracovního koutku přímo do ložnice se sice může na první pohled zdát jako výborný nápad. Místnost určená pro spánek však neposkytuje zrovna motivační pracovní prostředí a navíc noční odpočinek v prostředí plném elektrosmogu není právě ideální.

Domácí pracovna

Kam umístit domácí pracovnu

Z výše uvedených faktů vyplývá, že pro domácí pracovnu se nejlépe hodí koutek v kuchyni nebo obýváku. Není-li možné pouhým umístěním pracovního koutu zajistit dostatečně soukromí, oddělíme ho od obytných prostor alespoň opticky. Dobře poslouží tenká dřevěná příčka, přenosný paraván nebo i jednoduché posuvné dveře. Samozřejmě platí, že materiál by neměl být průhledný, ale ani příliš tmavý.

Ve velmi malých bytech oceníte k ukládání pracovních dokumentů jednoduchou policovou knihovnu bez zadní stěny, která je snadno přístupná z obou stran. Nemusíte proto odsouvat dveře nebo paraván, když narychlo potřebujete najít nějaký dokument.

Při nákupu nábytku do pracovního koutku je třeba dbát hlavně na jeho praktičnost a funkčnost – opravdu se nevyplatí šetřit na kancelářské židli, na které budete trávit průměrně šest hodin denně. Výsledný vzhled pracovny by měl nenásilně zapadat do interiéru vašeho bytu. Čistě bílý kout v jinak bukově zabarveném pokoji bude vždy působit disharmonicky, což se projeví i na vašem bytovém komfortu.

Užitečné rady a tipy

Při nákupu zařízení domácí pracovny berte v úvahu hlavně druh a styl své práce. Firemní účetní bude potřebovat jiné vybavení pracovního prostoru než webový grafik. Jestliže se často díváte do uniformní bílé barvy nejrůznějších dokumentů, popřemýšlejte nad nábytkem výrazných barev a naopak.

Ještě, než zakoupený nábytek umístíte, zkontrolujte umístění elektrických zásuvek a telefonních přípojek – vyhnete se tak nepříjemným překvapením.

Dbejte také na dostatečné osvětlení pracovní plochy. Nedostatek světla může vést ke zvýšené únavě, nechuti k práci a bolestem hlavy.

Nezapomeňte vytvořit dostatek úložných prostor pro veškeré pracovní materiály a pomůcky. Nebudete tak zbytečně ztrácet čas jejich hledáním po celém bytě.


Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář