Jak být efektivní při každé činnosti?

Určitě také znáte ty dny, kdy se úplně nedaří. Potřebujete zařídit tolik věcí a nějak se nemůžete zkoncentrovat, odkládáte nejdůležitější úkoly, prokrastinujete jen proto, abyste se vyhnuli činnostem, která vás příliš nebaví. Na konci dne máte potom pocit, že pořád něco musíte, neustále něco děláte, ale požadované výsledky a pocit uspokojení z dobře vykonané práce se nedostavují. Co s tím?

Určete si jasné priority

A to nejlépe písemně. Na papír nebo do aplikace, je celkem jedno, kam své myšlenky zaznamenáte. Důležité je, že jim dáte konkrétní podobu. To vám pomůže uvědomit si, kam skutečně směřujete. Utřídíte si myšlenky.
Priority mohou být krátkodobé. Ty si zaznamenávejte do to-do listu. Za tímhle cizím slovem se skrývá obyčejný seznam. Seznam činností, kterým se potřebujete věnovat třeba další den. Činnosti řaďte chronologicky. Ty nejobtížnější se pokuste zvládnout co nejdříve. Pokud je to možné, klidně třeba hned ráno. Lidé mají totiž tendenci odkládat úkoly, do kterých se jim tak úplně nechce. Potom se však vystavují riziku, že tu nejdůležitější věc prostě nestihnou splnit nebo ztratí potřebnou koncentraci a energii, než se k jejímu řešení vůbec dostanou.

Dávejte si také dlouhodobé cíle. Vědomí toho, kam v životě směřujete a čeho chcete dosáhnout, vám pomůže s motivací k dílčím činnostem na cestě za životním snem.

Prokrastinace je opravdu problém. Hlavně v dnešní době, kde vaši plnou pozornost narušuje spousta aspektů. Notifikace na telefonech, množství nepřečtených e-mailů, ale taky obyčejná snaha utíkat od úkolů, do kterých se člověku tak úplně nechce. Třeba na sociální sítě nebo ke sledování seriálů. Dejte vale prokrastinaci

Zaměřte se na skutečné řešení problému. Ze spousty motivačních programů si odnesete jen informace o tom, co je prokrastinace, jak vzniká, čím škodí. Volte si své mentory chytře a vybírejte takové, kteří se zaměřují především na výsledky.

Pokud můžete, delegujte

Někdy může být obtížné vzdát se kontroly nad některými činnostmi a přenést odpovědnost na ostatní. Pokud však dlouhodobě nestíháte, efektivita se vytrácí. I přes sebelepší time management jsou potom výsledky vaší práce horší, než by mohly být. Je načase delegovat.

Sepište si činnosti, které zatím vykonáváte vy, ale které by za vás mohl klidně dělat někdo jiný. Buďte konkrétní. Rovnou uvažujte o tom, komu své úkoly přenecháte, a jestli je tato úvaha reálná. Někdy může být opravdu složité uvěřit, že všechno nemusíte zvládnout sami. Pokud ale máte tu možnost, udělejte to a přenechejte dílčí úkoly ostatním. Uvidíte, že se vám uleví.

Dbejte na dostatek odpočinku

Mnoho lidí odsouvá spánek na druhou kolej. Když vykonávají spoustu aktivit, odpočinek jde prostě stranou. To je však obrovská chyba. Nedostatek odpočinku totiž způsobuje zhoršení koncentrace a má také za následek i zhoršenou paměť. Dokonalá koncentrace a výborná paměť jsou však přesně ty kvality, které vám pomáhají k vyšší efektivitě při každé činnosti. Vystupte tedy ze začarovaného kruhu a dopřejte si dostatek spánku. Sice se to na první pohled nezdá, ale pořádný odpočinek v důsledku šetří váš čas.


Líbí se vám článek? Doporučte jej ostatním:

Přidejte komentář